وبلاگ ایران برق

جمع آوری اطلاعت برق و الکترونیک

وبلاگ ایران برق

جمع آوری اطلاعت برق و الکترونیک

آخرین نظرات

سیستم های انرژی خورشیدی

پنجشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۳۱ ق.ظ

انرژی خورشید

خورشید زمین را گرم و روشن می کند.گیاهان و جانوران را نیز انرژی خورشیدی را لازم دارند تا زنده بمانند. اگر خورشید نبود یا از زمین خیلی دورتر بود و گرمایش کمتر به ما می رسید، سطح زمین خیلی سرد و تاریک می شد و هیچ موجودی نمی توانست روی آن زندگی کندهمه ما به انرژی نیاز داریم. انرژی مانند نیرویی نامرئی در بدن ما وجود دارد و آن را به کار می اندازد. اگر انرژی به بدن نرسد، توانایی انجام کار را از دست می دهیم و پس از مدتی می میریم.

خورشید به توپ بزرگ آتشین شباهت دارد صد بار بزرگتر از زمین است. این ستاره از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. 
گازها انفجارهای بزرگی را بوجود می آورند و پرتوهای قوی گرما و نور را تولید می کنند. این پرتوها از خورشید به سوی زمین می آینددر طول راه، یک سوم آن ها در فضا پخش می شوند و بقیه به صورت انرژی گرما و نور به زمین می رسند.

می دانیم که سرعت نور 300000 کیلومتر در ثانیه است. از سوی دیگر، 8 دقیقه طول می کشد که نور خورشید به زمین برسد. بنابراین می توانید فاصله خورشید تا زمین را حساب کنید. در این مسیر طولانی، مقدار زیادی از نور و گرمای خورشید از دست می رود، اما همان اندازه ای که به زمین می رسد، کافی است تا شرایط مناسبی برای زندگی ما و جانوران و گیاهان به وجود آید.

 وقتی نور خورشید بر یک شیء می تابد، اتمهای آن به حرکت و جنبش در می آیند. حرکت اتم ها گرما تولید می کند و شیء گرم می شود.

اجسامی که تیره رنگ یا سیاه هستند، انرژی خورشید را بیشتر جذب می کنند و گرم تر می شوند. اما اجسام روشن یا سفید، مقداری زیادی از پرتوهای خورشید را بر می گردانند. برای همین، مردم در تابستان لباس های روشن و سفید می پوشند تا خیلی گرمشان نشود.

اساس کار سلولهای خورشیدی :

سلول خورشیدی عبارت از قطعات نیمرسانایی هستند که انرژی تابشی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. این سلولها برحسب انرژی الکتریسیته مورد نیاز در ابعاد و توانهای مختلف استفاده می‌گردند

سلول خورشیدی

این سلولها مزایای زیادی دارند که از جمله اینکه فضای کمی اشغال می کنند ، به سادگی نصب می شوند و ... 
و اشکالات آنها عبارت است از هزینه بالای وسایل به کار رفته در تولید آنها و چگالی انرژی تابشی بسیار کم و همین موضوع بسیار پرهزینه است.
با توجه به شرایط آب و هوایی ایران ، سیستم های روشنایی خورشیدی یکی از مناسب ترین و با صرفه ترین گزینه ها می باشد.
یکی از مصارف انرژی خورشیدی تولید الکتریسیته خورشیدی می باشد که در این روش انرژی الکتریکی به سادگی قابل تبدیل به سایر انرژی ها بوده و می توان آن را ذخیره نمود.

سیستم های انرژی خورشیدی:

انرژی تابشی خورشید به عنوان یک منبع مناسب برای انرژی است زیرا مقدار آن نامحدود است ، دسترسی به آن آسان می باشد و هیچگونه آلودگی برای محیط زیست ندارد.
این انرژی که به زمین می تابد هزاران بار بیشتر از آنچه که ما نیاز داریم و مصرف می کنیم می باشد.
اما از نور خورشید به طور مستقیم نمی توان به جای سوختهای فسیلی بهره برد بلکه باید دستگاههایی ساخته شود که بتوانند انرژی تابشی خورشید را به انرژی قابل استفاده نظیر انرژی مکانیکی ، حرارتی ، الکتریسیته و ... تبدیل کنند.
یکی از مصارف انرژی خورشیدی تولید الکتریسیته خورشیدی می باشد که در این روش انرژی الکتریکی به سادگی قابل تبدیل به سایر انرژی ها بوده و می توان آن را ذخیره نمود.

سیستم های انرژی خورشیدی ، انرژی خورشید را در طول روز جذب کرده و سپس انرژی ذخیره شده را در کل مدت شب مورد استفاده قرار می دهند. استفاده از این سیستم نوردهی برای بخشهایی که امکان برق کشی در آنها وجود ندارد کاملاً به صرفه است.

 سیستم انرژی خورشیدی

 


موضوعات مشابه:

سیستم های انرژی خورشیدی

باتری خورشیدی

والواشر ال ای دی

چند مدار فلاشر

طیف نور آکواریوم

نور و سرطان



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۸
داداش جواد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی