وبلاگ ایران برق

جمع آوری اطلاعت برق و الکترونیک

وبلاگ ایران برق

جمع آوری اطلاعت برق و الکترونیک

آخرین نظرات

افت ولتاژ هنگام راه اندازی موتور

سه شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۳۲ ق.ظ

سؤال:

برای یک پمپ 15آمپر تکفاز که با 150 متر کابل 4*2 مسی از کنتور فاصله دارد، چه ترانسی و با چه ظرفیتی بگذاریم تا نیاز به تغییر کابل نباشد؟
-بهترین محل نصب این ترانس در چه فاصله ای است؟
-آیا هر چقدر هم که کابل ضعیف باشد می توان بدون تغییر کابل با یک ترانس ، افت ولتاژ را جبران کرد؟(مثلا برای مثال بالا اگر 150 متر کابل 2.5*2 مسی باشد اندازه ترانس مناسب چه تغییری می کند؟)

پاسخ:

چنانچه بار موتور مزبور متغیر باشد یا آنکه پس از راه اندازی موتور، بار مکانیکی به آن وارد می شود، اساساً روش مزبور نمی تواند اعمال شود، چون در آن صورت در شرایط بی باری ولتاژ اعمالی به موتور بیش از حد تحملش خواهد شد و ممکن است باعث تخریب موتور شود.
در شرایطی که بار مکانیکی ثابت و همواره به موتور وارد شود نیز، مشکلاتی به شرح زیر در کارکرد عادی موتور وجود خواهد داشت:
کابلهای تغذیه موتورها به نحوی انتخاب می شوند که علاوه بر تحمل جریان عبوری از افت ولتاژ مجاز برخوردار باشند. در شرایط عادی افت ولتاژ 5% و در شرایط راه اندازی افت ولتاژ 15% ملاک انتخاب خواهد بود، که برای ولتاژ 220 ولت، مقادیر مزبور به ترتیب 11 و 33 ولت می باشد.
در شرایط مورد بحث شما، افت ولتاژ در شرایط کارکرد عادی و راه اندازی به ترتیب 21 و 126 ولت خواهد بود. با توجه به فاصله قابل توجه موجود، انتخاب ترانس مناسب برای پاسخگویی به هر دو نیازمندی موتور کار مشکلی است. این بدین معنی است که با استفاده از ترانس افزاینده ولتاژ یا قادر به تأمین ولتاژ راه اندازی مجاز برای موتور نخواهیم بود و یا با افزایش بیش از حد ولتاژ، موتور در شرایط عادی با اضافه ولتاژغیر مجاز بکار خود ادامه خواهد داد که در هر دو صورت موتور صدمه خواهد دید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۶
داداش جواد

نظرات  (۱)

۰۸ دی ۹۶ ، ۱۲:۰۷ سید امیر عباچی
باسلام و احترام
لطفا منبع و ماخذ این مطلب را ذکر فرمایید:
"در شرایط عادی افت ولتاژ 5% و در شرایط راه اندازی افت ولتاژ 15% ملاک انتخاب خواهد بود"

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی