وبلاگ ایران برق

جمع آوری اطلاعت برق و الکترونیک

وبلاگ ایران برق

جمع آوری اطلاعت برق و الکترونیک

آخرین نظرات

روستای زیبای نیاسر

سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۱۵ ق.ظ

وقتی از اتوبان قم-کاشان به سمت نیاسر منحرف می‌شوید چهره منطقه به ناگاه عوض می‌شود. کویر و بیابان و جاده کفی و کسل‌کننده جای خود را به کوه و باغ و سبزی و جاده‌های پیچ در پیچ کوهستانی می‌دهد. پس از طی 20 کیلومتر، دشتی وسیع با درختان رنگارنگ نظرتان را جلب می‌کند که در میان آن کوهی بلند و صخره‌ای همچون نگاهبان دشت جلوه گری می‌کند.

هر ساله از اواسط اردیبهشت، نیاسر به یکی از نقاط دیدنی و توریستی ایران بدل می‌شود.


                       
نیاسر روستایی باستانی بوده‌است که در آثار جغرافیایی سده‌های ششم و هفتم از آن یاد شده‌است و تمام تاریخ و قدمت خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه شناخته می‌شود. آبشار نیاسر هم در واقع زاییده همین چشمه است.

. آثار باستانی و طبیعی موجود نیاسر عبارت است از: چهارتاقی نیاسر، آبشار، کاخ صفوی تالار که بر روی آتشکده ساسانی ساخته شده، گرمابه صفوی، برج دیدبانی، پناهگاه زیرزمینی معروف به سوراخ رئیس، چنارهای کهنسال و چشمه و نیایشگاه مجاور آن که اکنون تبدیل به مسجد شده‌است.


 نیاسر یکی از مراکز مهم تولید گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی در کشور است. چنین ویژگی کم نظیری به سبب قرارگیری در دامنه کوه های کرکس و وجود چشمه پر آب اسکندریه و قنات‌های فراوان آن منطقه است.


وارد نیاسر که شدید بهتر است به کمک تابلو‌های راهنما به بالا‌ترین نقطه آن که باغ تالار نامیده می‌شود بروید، درختان بلند و جوی‌های آب و محل‌های استراحت این باغ به شما مهلت می‌دهد که خستگی به‌در کرده و برای دیدن زیبایی‌های نیاسر آماده شوید.


باغ تالار و کوشک: 

باغ تالار ازآثار جالب و دیدنی شهر نیاسر می‌باشد که در ختان کهنسال و بس رفیع آن زبان‌زد خاص و عام می‌باشد ، و آب چشمه اسکندریه در میان آن جاریست.


عمارت بسیار زیبا و بدیع بنا نهاده که به کوشک تالار معروف است از دیگر دیدنی های این شهر است. این عمارت و بنای تاریخی که رو به ویرانی مرمت شده است.

از دیگر خصوصیات این مکان مشرف بودن آن به تمامی شهر نیاسر و اطراف آن می‌باشد به عبارت دیگر در هر نقطه از نیاسر این امکان قابل رؤیت است.





آبشار نیاسر: 

با کمی پله نوردی به آبشار بسیار زیبای نیاسر می‌رسید که شکوه ریزش آب و فضای هیجان انگیز آن، نشاط و شادابی را به هر رهگذری عرضه می‌کند. در دامنه‌های این آبشار 30 متری، بوته‌های سرسبز گیاهی از جمله گیاه پرسیاوشان دیده می‌شوند که زیبایی آبشار را چندین برابر کرده‌اند. این آبشار از جاری شدن آب چشمه اسکندریه حاصل شده است.


 در گذشته‌های دور در کنار این آبشار آسیابی قدیمی و حمامی تاریخی وجود داشته که با شیوه بخصوصی کار می‌کرده است.




چارطاقی:

بالاتر از چشمه اسکندریه، بنایی وجود دارد که مربوط به اواخر دوره اشکانی است. این بنا که در سالهای اخیر به طور کامل بازسازی شده، بدون دیوار، با سقفی تقریبا گنبدی و استوار بر چهار ستون می باشد که معروف به چارطاقی یا اتشکده نیاسر است. 


غار رئیس: 
یکی از دیدنی های نیاسر؛ غار رئیس یا غار تالار  است. این غار ظاهرا مربوط به دوره اشکانیان بوده و در واقع یک معبد میترایی (مهرپرستی) است. میترا یکی از خدایان مردم ایران باستان بوده،

غار ریس  در 30 کیلومتری شمال‌غربی کاشان در پای کوه نسبتاً مرتفعی از ارتفاعات نیاسر قرار دارد. 
این غار یکی از غارهای ساخت انسان است که به منظور اهداف مذهبی و انجام مراسم عبادی خاص ساخته شده است. و یکی از عجایب آثار باستانی به شمار می‌رود.

این غار تا مدت زیادی ناشناخته بود و برای همین در هیچ یک از متون و اسناد تاریخی و قدیمی به آن اشاره ای نشده است. 

منابع:

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۳
داداش جواد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی